top of page
skolebørn

Jonas Skolen, er en helt ny skole
med en helt ny metode.

Hvem er Jonas Skolen til for –og
hvordan gør vi?

 

Jonas Skolen er for nysgerrige og videbegærlige elever i folkeskolens mellemtrin og udskoling, der er udfordret på grund af autisme (ASF), Aspergers, ADD, ADHD angst eller lignende.
 

Hos os er hver enkelt elev i centrum, og vi prioriterer først og fremmest at opbygge en personlig og tryg relation til eleven. Denne tryghed danner fundamentet for, at eleven trives og udvikler sig i skolen.
 

Vi har et særligt fokus på tre kerneområder:

 Tryghed, højt selvværd og høj faglighed.
 

Det høje faglige fokus tager altid udgangspunkt i elevens interesseområder, som vi sammen identificerer og bygger videre på. På den måde hjælper vi eleven til gradvist at bevæge sig uden for sin "comfort zone" og over i interesseområdet, hvor de oplever både faglige og personlige succeser. Disse succeser styrker deres selvværd og motivation, hvilket giver dem overskuddet til at nå deres fulde potentiale.

Vores mission
 

På Jonas Skolen skaber vi et læringsmiljø, hvor forudsigelighed, struktur og relationer går hånd i hånd med høj faglighed. Vores mål er at give eleverne værktøjerne til at mestre livet og finde glæden ved læring – både i og uden for skolen.

Skole Supply

Hvorfor Jonas Skolen?

På Jonas Skolen tror vi på det hele menneske og på, at tryghed, respekt, højt selvværd og høj faglighed er fundamentet for at hjælpe elever med autisme (ASF), Aspergers og/eller angst til at trives og udvikle sig. Vi skaber et stærkt fællesskab, hvor både elever, pårørende og lærere er en del af et sammenhængende netværk. Sociale relationer og netværk bliver styrket gennem tilbagevendende arrangementer og aktiv involvering, hvilket bidrager til en følelse af samhørighed og tryghed.

Med små klasser på maksimalt 10 elever sikrer vi et fokuseret læringsmiljø, hvor hver elev bliver set og hørt. For at skabe forudsigelighed og en god start på dagen transporteres alle elever til og fra skolen i skolens minibusser af en fast lærer eller pædagog. Under transporten gentages dagens læring via headset og skærme, hvilket giver eleverne en naturlig repetition, der styrker deres forståelse og indlæring.

 

Praktisk og teoretisk læring
 

Undervisningen på Jonas Skolen er tilrettelagt med 33% teori og 66% praktik, så eleverne lærer gennem oplevelser og anvendelse i praksis. Vi læser udelukkende lektier på skolen for at undgå, at eleverne belastes med skolearbejde derhjemme.

Træning i hverdagsfærdigheder

Derudover træner vi eleverne løbende i almindelig daglig livsførelse (ADL), så de bliver klædt på til et selvstændigt liv.

Dette inkluderer praktiske færdigheder som økonomi, kommunikation, E-borger, hygiejne, arbejdsliv- og uddannelsesnormer, madkundskab, rengøring, at flytte hjemmefra, transporttræning og uddannelsesvejledning.

Efter forløbet på Jonas Skolen

Når eleverne afslutter deres skolegang på Jonas Skolen, er de bedre rustet til at møde livets udfordringer – hvad enten det handler om videre uddannelse, arbejde eller et selvstændigt liv. Vi tilbyder støtte og vejledning for at sikre en glidende overgang og tror på, at alle vores elever, med de rette rammer og støtte, kan opnå et godt og meningsfuldt liv. På Jonas Skolen er vores mission klar: At skabe tryghed, stærke relationer og konkrete færdigheder, der giver eleverne de bedste forudsætninger for en lys fremtid.

Hvilke muligheder tilbyder Jonas Skolen?
 

På Jonas Skolen tilbyder vi undervisning med fokus på folkeskolens mellemtrin og udskoling, tilpasset elever med autisme (ASF), Aspergers og/eller angst.

Hvilke mål har vi? 

Vores mål er at give eleverne en stærk faglig og personlig base, der ruster eleven til videre uddannelse og livet efter skolen. Vi tilbyder en alsidig undervisning, hvor blandt andet science, 21. århundredes kompetencer, STEM-fagene og FN’s 17 verdensmål naturligt indgår som en del af indholdet.

 

Eleverne får mulighed for at fordybe sig i både traditionelle skolefag og tværfaglige projekter, der stimulerer deres nysgerrighed og interesse.

Hvilke samarbejdspartnere har vi?

Jonas Skolen samarbejder med en række aktører, herunder kommuner, interesseorganisationer, skoler og uddannelsesinstitutioner. Disse samarbejder giver os mulighed for at skabe spændende læringsforløb og introducere eleverne til praktiske og virkelighedsnære udfordringer, der styrker deres faglige og sociale udvikling.

Efter uddannelsen?

Vi arbejder målrettet på at gøre eleverne klar til deres videre færd i uddannelsessystemet og samfundet ved at kombinere et stærkt fagligt fundament med relevante livskompetencer.
 

Jonas Skolen er stedet, hvor eleverne både kan udforske deres interesser og udvikle sig i trygge og støttende rammer.

Skolerygsæk

Hvilken sten vælger du at have med?

​Alle vores elever vil blive bedt om at medbringe deres egen sten. På stenen bliver der indgraveret navn, årgang og retning. Stenen bliver herefter højtideligt nedsænket i vores ”elevhav” der er et indendørs springvand foran klasselokalerne.

  ​

Stenen er et fysisk symbol på elevens livslange tilknytning til skolen og repræsenterer det fællesskab, de venskaber, den tryghed og de kompetencer, eleven sammen med alle de andre elever og lærere der gennem tiderne har gået på skolen, har opnået. ​

Symbolsk autisme sten, modtaget for at komme videre igennem behandlingsskole

- For mere information, skriv eller ring til os:

Peder Skolens, Behandlerskole og STU.

Skoleinspektør - Jonas Dorph

+45 60 64 27 34

Jonas@pederskolen.dk

Peder Skolens, Behandlerskole og STU.

Viceskoleinspektør - Peder Broager

+45 30 51 76 10

Peder@pederskolen.dk

Tryghed, ordentlighed, højt selvværd og høj faglighed

Jonas Skolen (1).png

Kontakt os: 
Nygårdevej 2, 4160 Herlufmagle

Mail@jonasskolen.dk

Lærerværelset: +45 42 22 25 15

Telefontider: (Kl. 12:00 - 14:00)

CVR: 45223450

Følg os på vores sociale medier:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
bottom of page